Thursday, April 28, 2011

UNTUK KAU.

mungkin kah tajuk ku di atas kasar bahasanya?
mungkin juga ada yang terasa dek membacanya?
mungkin kah juga ku merasa kepahitan menulisnya?
coretan ku hanya la sekadar pesanan.
buat diriku dan rakan taulan.
cerita ku dahulukan.
kisahnya ku pendekkan.
kesimpulan aku hulurkan.
semoga kau tahu apa yang ku mahukan.
secebis hati kau guris.
segala cacian ku telan.
segala maki aku makan.
pedih, pahit aku rasakan.
tatkala kau menyimpan.
segala yang telah kau mulakan.
tapi kau tinggalkan pengakhiran.
tergantung dek awan.
berkibar tanpa tujuan.
kemanakah pengakhiran?
sentiasa aku nantikan.
berilah aku jawapan.
wahai insan yang pernah menjadi teman.
kau la sahabat handai.
kau la rakan yang bijak pandai.
kau la tempat ku curah segala duka dan lara.
segala gelak dan tawa.
namun harus diingatkan.
detik tawa detik manis
tidak lah berpanjangan.
mungkin kah ini ujian?
atau hukuman?
salah apakah?
dosa manakah?
aku serahkan pada tuhan.
akan tetapi kau,
ya, engkau.
engkau yang menyimpan segala lukisan.
lukisan di akhir kisah ini.
akan tetapi kau hilang.
membawa diri.
bukan ini yang di pinta.
seksa terasa amat lah tidak wajar.
kau ku cari.
hingga kaki mencecah duri.
namun bayangmu sentiasa dikaburi.
haruskah aku terus berdiri menanti?
sedarlah wahai kau insan yang lari,
kita pasti berjumpa suatu hari nanti,
di medan keadilan,
bukan semua yang ku pinta.
cuma secebis kata.
penjelasan dan kemaafan.
aku masih tegak berdiri.
di sini.
menanti.


No comments: